Název firmy bude vaší vizitkou. Dejte si na něm záležet.

Dobrý název je základem každé úspěšné firmy. Pokud nedodáváte pláště raketoplánů. V takovém případě se bez něj obejdete. Originální název ale není důležitý jenom z pohledu zákazníka. Je potřeba k tomu, aby vaše firma vůbec mohla vzniknout.

Článek jsme aktualizovali k 1.10.2022.

Podle současné právní úpravy nesmí název vaší nové firmy působit klamavě, hanlivě a urážlivě. Ale především nesmí být zaměnitelný s názvem jiné, již existující společnosti.

Sloganistka Lenka Papřoková, která se tvorbou názvů pro firmy a podnikatele zabývá profesně, doporučuje začít komplexní analýzou nebo přinejmenším zralou úvahou: „Zvažte hned na úvod, jestli jméno své firmy budete vymýšlet sami, nebo oslovíte odborníka, který vám s tím pomůže. A pokud se pro něj rozhodnete, oslovte jej hned a neodkládejte to. Název firmy je nálepka, která se dost špatně sundává. A přejmenování bývá drahé.“

Buďte unikátní

Pracujete se dřevem a chcete si založit stolařství. Ouha, na trhu už ale Stolařství s.r.o. existuje, a dokonce několik v různých obměnách. Co teď?

Lehká úprava nestačí

Pokud název upravíte jen trochu, bude velmi snadno zaměnitelný a zápis firmy nebude povolen. V případě, že už na trhu např. figuruje zmíněná společnost Stolařství s.r.o., následující změny vám úřad z důvodu nedostatečného odlišení neuzná:

  • Jiná právní forma: Stolařství a.s. ani Stolařství družstvo
  • Doplnění číslice nebo speciálních znaků: Stolařstv1 / Stol@řství s.r.o.
  • Přidání písmene: eStolařství s.r.o.
  • Uvedení zkratky státu nebo domény: Stolařství CZ / Stolařství.com
  • Záměna pořadí slov: U víceslovných názvů platí, že jestli už existuje např. Stolařství Dresler s.r.o., název Dresler stolařství s.r.o. není jako změna dostačující.

A nejde jen o podobnost slov jako takových. Pamatujte zároveň na to, aby váš název (resp. značka) nebyl zaměnitelný ani po grafické nebo fonetické stránce. 

Znáte Rohlík.cz? Určitě ano, že? Jaké je jméno sročka stojící za ním? Tipovali byste Rohlik.cz, s.r.o.? Chyba lávky, je to VELKÁ PECKA s.r.o. Jak vidíte, úspěšní můžete být i s názvem, který s vaším brandem nijak nekoresponduje. 

Název posuzuje úředník

Myslete na to, že jména posuzuje vždy konkrétní úředník, takže některé názvy mohou, ale nemusí být uznány. Třeba:

  • Stolařství Brno s.r.o. (nebo jiné město)
  • První stolařství s.r.o.
  • Zakázkové stolařství s.r.o.

Výjimečně můžete narazit na notáře, který není 100% pečlivý a zapíše vám název, který by správně projít neměl. Podobná situace sice nenastává často a sami dáme za toho našeho ruku do ohně, jak ale ukazuje nedávný příklad z praxe, stát se to může. V článku Žufánek vyhrál nad Šufánkem. Lihovarník ochránil svou značku se dočtete o sporu dvou firem s velmi podobným názvem. Přestože je značka rodinného lihovaru Žufánek na trhu podstatně déle, objevila se firma vyrábějící ořechová másla Šufánek, tedy s lehce zaměnitelným a matoucím pojmenováním, které by skutečně pečlivý notář neschválil.

Článek mimochodem doporučujeme ke čtení, píše se tam mj., že: „45 procent hodnoty firmy tvoří značka. V módním průmyslu ještě víc. U brašnáře ve vedlejší ulici si necháte vyrobit krásnou koženou tašku přes rameno za 5000 Kč. Anebo si zajdete do Louis Vuitton v Pařížské a za podobnou dáte 50 000 Kč. Proč? Protože síla značky.“

Jestli se chcete podobné situaci vyhnout, zkontrolujte si v našem ověřovači, jestli váš název nekoliduje se jmény už fungujících společností.

Jak na originální název

Jednoznačně se odlište

Pokud chcete mít jistotu, že název bude uznán, musí být odlišitelný od ostatních na první pohled. Ideálně dodatkovým, alespoň dvouslabičným slovem. Propojte hlavní slovo třeba se jménem nebo nějakým příběhem. Např.:

  • Stolařství Dresler s.r.o.
  • Stolařství Dresler a syn s.r.o.

Nebo buďte kreativní, aby si vás lidé zapamatovali a zkuste variantu ve stylu:

  • Ke stolu s.r.o.

TIP: Jestli si chcete být jistí, že váš název nekoliduje se jmény firem, které už na trhu fungují delší dobu, otestujte ho v našem online ověřovači.

„Češi často kopírují cizí značky změnou kořene slova, přípony nebo předpony, náš jazyk k tomu ostatně přímo vybízí. Z jednoho dobrého nápadu jsou pak deriváty jako Hranolkárna, Polévkárna, Květovárna a hromady dalších. A pak jsou tady špatně vyslovitelné kuriozity typu Ydykseb, kde tvůrce pouze otočil slovo Beskydy. Skvělých značek je ale hodně, například abstraktně znějící název online parfumérie Notino prý vznikal více než šest měsíců a byl to extrémní oříšek. Nebo název pražské restaurace Eska, u kterého autoři uvádí, že odkazuje na slovo česká s cílem obnovit postupy našich babiček jako kvašení nebo zavařování,“ jmenuje Lenka a dodává, že sama často zdůrazňuje také význam pozitivní emoce, širší použitelnost, jaké asociace název vyvolává, možnost název různě ohýbat a přechylovat, nebo jeho fonetický rytmus.

Novodobým trendem jsou delší názvy s určitým významem či emocí, které podtrhují brand. Co takový Bar, který neexistuje nebo Osudová přitažlivost. Emoce, která z názvu čiší je mnohem důležitější než vyjádření toho, co je obsahem firmy. Lidé nejprve používají rychlé emoce, které si následně dokáží spojit se samotným produktem či službou.

TIP: Pokud zvolíte delší název, přemýšlejte o tom, jak se podniku bude reálně říkat. Většina lidí používá zkratky. Je lehké říct: „Jdeme do Baru.” Přirozeně může vzniknout ale i: „Jdeme do Osudáče.” Zní to dobře? Vyslovuje se to jednoduše?

Název firmy bude vaší vizitkou. dejte si na něm záležet
Nechte své nápady uzrát a vyberte ten nejlepší. Photo by David Travis by Unsplash.

Kritérií pro dobré pojmenování je vedle odlišitelnosti a originality podstatně více: zapamatovatelnost a šmrnc, jednoduchost a snadná vyslovitelnost názvu, ale taky volná doména nebo ochranná známka. A je to právě ochranná známka, která vám zajistí exkluzivitu na trhu.

Ochranná známka jako dlouhodobá investice

Patentová zástupkyně JUDr. Jindra Šulcová popisuje rizika spojená s opomenutím ochranné známky: „Vybírat novou značku potažmo obchodní firmu jen podle toho, co se vám líbí, aniž byste přitom řešili známkoprávní aspekt věci, je krátkozraké. Ochranná známka i obchodní firma vznikají každá při splnění úplně jiných podmínek a když řešíte jen starší obchodní firmy, velmi snadno se vám může stát, že se dostanete do konfliktu s již existující ochrannou známkou. Zaděláváte si tím na problémy, které vybublají v nejméně vhodnou dobu a pravidelně končí spory a rebrandingem, ať z vlastní vůle, nebo z donucení.“

Na důležitost volby názvu a ochranných známek upozornil mj. nedávný případ se společností Nokia, která se ohradila vůči brněnské firmě CCV. Ta se totiž rozhodla pojmenovat svůj nový software Lokia WMS, což se Finům s ohledem na možnou zaměnitelnost nelíbilo, a proto podali námitku proti přihlášce u Úřadu průmyslového vlastnictví. Jak je tedy vidět, občas je důležité myslet i na možné kolize se zahraničními značkami, zejména u velkých hráčů na trhu, kteří si své „teritorium“ velmi pečlivě hlídají.

Pokud tedy chcete své podnikání rozvíjet dlouhodobě a ideálně bez starostí o možné budoucí spory např. s majiteli starších ochranných známek, měli byste název zvážit po všech stránkách: „Rady typu „ochrannou známku nepotřebujete, stačí vám obchodní firma,“ slýchám poměrně často a v kontextu toho, co jsem právě popsala, mi pro podnikatele přijdou nebezpečné. Stejně tak je nebezpečné uvažování typu Spory? Ty se nás netýkají.‘ Ano, jestli jste slušní a ctíte starší práva jiných, tak se vás spory pravděpodobně netýkají, ale jen do doby, než se na obzoru ukáže někdo, kdo tyto charakterové vlastnosti postrádá, začne si brousit zuby na váš projekt nebo značku. A to je realita, bohužel,“ varuje Jindra.

Když ke sporu či dokonce několika sporům skutečně dojde a vy budete chtít obhájit práva k nezapsanému označení, musíte jeho existenci v každém řízení zvlášť prokázat, a to je časově i finančně velmi náročné. Nikde navíc není dáno, že se to povede.

Výběr názvu si promyslete, na všechno ostatní je tady Ofigo

Jestli je už vámi vybraný název firmy zaregistrovaný, zjistíte na stránkách Veřejného rejstříku nebo jednoduše přes náš ověřovač. U víceslovných názvů zadejte nejprve celé jméno a poté každé slovo zvlášť. Zkuste také odebrat poslední písmena ze slov — pokud je již zaregistrován název Stolař s.r.o., tak vám název Stolaři s.r.o. uznán nebude.

Jak zároveň vyplývá z předchozí části, dejte si také pozor na to, aby název firmy nekolidoval s již existující ochrannou známkou, třebaže zahraniční. K ověření v tomto případě doporučujeme databázi Úřadu pro průmyslové vlastnictví nebo globální databázi WIPO.

Nenechávejte výsledek na náhodě a dobře vše promyslete. Může se stát, že registrace vaší firmy bude rejstříkovým soudem zamítnuta právě kvůli nevhodnému pojmenování. Registraci následně musíte provést znovu i se všemi souvisejícími poplatky, protože stávající dokumenty nelze použít.

Dejte dohromady ty nejlepší návrhy, ať je z čeho vybírat. Nechte je uzrát a teprve pak rozhodněte. Využijte společné nápady v týmu, vlastní fantazii nebo zapojte do hledání sloganisty a copywritery zaměřené na kratší útvary, případně generátory kombinací slabik a kořenů slov.

Už máte v hlavě skvělý název? Na nic nečekejte a založte si firmu s námi. Kromě vymýšlení názvu pro vás zařídíme všechno ostatní za pouhých 6 999 Kč (bez DPH).


Ing. Lenka Papřoková (www.paprok.cz) je profesionální sloganistka, která pomáhá svým klientům hledat slova. Vymýšlí jedinečné slogany, claimy, domény či názvy v češtině či angličtině.

JUDr. Jindra Šulcová (www.jindrasulcova.cz) je nezávislá poradkyně a specialistka na patentové právo. Na svém profesním blogu sdílí zkušenosti a rady z oblasti duševního vlastnictví a pořádá 1. ucelené školení registrace a správy ochranných známek.

Komentáře

Další články

Žádné články k zobrazení.