Byznys našich klientů: Kombucha Michala Ďuriníka

Kombucha michala ďuriníka

Michal Ďuriník a František Špás zjistili, že sdílí lásku ke kombuše a rozhodli se tento fermentovaný nápoj začít vyrábět v Čechách. Produkt vyrábí co možná nejkvalitněji, bez jakýchkoliv přidaných barviv a aromat. Jejich hlavní vizí je dát zákazníkovi svobodu, a i proto si na jejich e-shopu může každý koupit kombucha kit na vlastní domácí výrobu. Jak rozšířené bylo na začátku jejich podnikání povědomí o kombuše v České republice?

Mohl byste představit vaši firmu a říct, jak jste se k vašemu oboru dostal?

Firmu Loklok, s.r.o. jsme zakládali ve dvou – mým spoluzakladatelem je František Špás a spolu jsme vytvořili vzájemně se podporující partnerství. K výrobě kombuchy jsme se dostali každý svou cestou. Kombucha je fermentovaný čaj. Je to nealkoholický, zdravý nápoj, který není nijak sladký. S Františkem jsme se před založením firmy neznali. Když jsme se poznali a zjistili, že máme společný zájem, rozhodli jsme se založit firmu, která by v Česku vyráběla kvalitní kombuchu. Já kombuchu znal z Austrálie, kde jsem nějakou dobu žil.

Oba jsme s Františkem zažívali to, že když jsme šli s kamarády do města a nechtěli jsme pít alkohol, tak jsme si neměli co dát, aniž bychom si nemuseli dávat něco strašně přeslazeného. Naše firma řeší v podstatě problém, který jsme my sami zažívali.

Kombucha michala ďuriníka
Loklok vyrábí fermentované nápoje v mnoha příchutích

U vás na e-shopu jsem viděla kombuchový kit – je jeho součástí ta samotná kombucha?

Ano. Loklok se vyrábí právě pomocí této živé kultury. Nevyrábíme limonádu, která by kombinovala různé přísady a pak se ještě doslazovala, nebo barvila. Dohlížíme na opravdu živý fermentační proces, který vyžaduje živou kulturu. Jsme rádi, že jsme se rozhodli dávat k dispozici kit. To znamená, že zákazník není závislý na nakupování nápojů od nás, ale může se ho naučit sám vyrábět doma v podstatě do nekonečna. Samotný proces dává ohromný prostor ke svobodě a tvořivosti. Každý náš kit prodáváme s garancí úspěchu, což znamená, že když se někomu nezadaří na první pokus a živá kultura mu zahyne, my mu zdarma pošleme novou.

Jak se to stane, že živá kultura zemře?

Není úplně jednoduché ji zabít, ale samozřejmě může se to stát. Funguje to tak, že si navaříte velkou sklenici čaje, který osladíte cukrem. Kultura potom ten cukr konzumuje a celý nápoj mění na hotovou kombuchu. Může se stát, že čaj je příliš teplý a živá kultura zahyne kvůli té teplotě. Také se může stát, že někdo místo cukru do čaje vloží jiné sladidlo, které kultura nedokáže zpracovat a kvůli tomu vyhladoví.

Má váš obor nějaká specifika?

Jelikož vyrábíme živý fermentovaný probiotický nápoj, tak se pohybujeme na hraně zdravé výživy. Tím, že nápoj působí probioticky, tak si ho hodně lidí dává např. po obědě na slehnutí. Vidíme náš produkt tak, že dává lidem určitou svobodu – od alkoholu i od cukru.

Zakladatelé firmy Loklok, s.r.o.
Zakladatelé společnosti Michal Ďuriník a František Špás

Setkali jste se v začátcích s překážkami?

Ano. Tím, že jsme výrobní podnik a působíme v potravinářství, už samotné shánění a kolaudace vhodných prostor byl běh na dlouhou trať, protože jsme museli splnit spoustu požadavků. Přišli jsme třeba na to, že v našich prostorách musíme mít 7 umyvadel, abychom mohli fungovat podle norem. Překážky jsou pro nás jako videohra – objeví se nová výzva, tak ji překonáme a jedeme dál.

Jak to bylo v Čechách s povědomím o kombuše?

Je pravda, že než že bychom vysvětlovali, v čem je naše kombucha lepší než kombucha někoho jiného, vysvětlujeme, co to vůbec kombucha je. Do jisté míry je naše práce vzdělávací, protože zákazníkům představujeme výhody kombuchy a co pro ně může udělat. Moc neřešíme technickou stránku věci, protože to zaujme jen malý počet technicky zaujatých lidí. Zákazníky spíš zajímá, co z toho mají oni.

Dohlížíme na opravdu živý fermentační proces, který vyžaduje živou kulturu.

Jak se vaše podnikání od začátku proměnilo?

Na úplném počátku podnikání jsme začínali nápoj vařit doma v kuchyni a postupně jsme se přesunuli do vlastní provozovny. Po jejím zkolaudování se z ní stal první kombuchovar v Česku. Tam jsme vydrželi rok, než jsme se přesunuli do většího provozu. Zde už fungujeme ve výborných podmínkách, z čehož máme obrovskou radost. Zároveň nám narostly výrobní kapacity, a i samotná kvalita produktu se zlepšila – mezi jednotlivými várkami je nápoj o mnoho konzistentnější. Také jsme díky tomuto přesunu do většího začali být schopni vyrábět plechovky, které v Česku na kombuchu nikdo jiný nemá.

Je něco, co vás odlišuje od konkurence?

Záleží, jak se na konkurenci díváme. Kombuchu v Čechách vyrábí dohromady asi 4 značky a v rámci těchto značek jsme na pozici, ve které se cítíme komfortně. Máme dostupný a kvalitní produkt, což je něco, co nás i zákazníky velmi těší.

Kombucha michala ďuriníka
Firma Loklok spustila první kombuchovar v České republice

Co je vaším pracovním cílem?

Pro nás je důležitá svoboda. Chceme, aby si lidé mohli zvolit. Chtěli bychom být dostupní v kavárnách, restauracích, obchodech atd., aby lidé měli možnost si vybrat náš nápoj namísto něčeho alkoholického nebo slazeného.

Jakým způsobem docílíte toho, že má vaše kombucha různé příchutě?

Už na začátku jsme se rozhodli, že nechceme používat dochucovadla a aromata a vše, co děláme, chceme dělat pořádně. Naše zázvorová kombucha je tradičně připravená kombucha, jenom s různým složením čajů a do toho je přidaná lisovaná zázvorová šťáva, která se vloží do nápoje a pak se nechá ještě nějakou dobu pracovat.

Koronavirová krize ovlivnila životy nás všech. Jakým způsobem se dotkla konkrétně vašeho byznysu?

Nemáme zkušenost s podnikáním před covidem, protože jsme začali podnikat ve stejném období, kdy k nám dorazila první vlna zákazů a omezení. Trochu to tedy zatočilo s našimi plány, jelikož jsme mysleli, že naším primárním působištěm bude gastro, že budeme dodávat nápoje do podniků a restaurací, a to samozřejmě nešlo. Covid nás donutil k tomu, abychom spustili e-shop, za což jsme rádi, protože e-shop je velmi dobrý prostor, ve kterém se zákazníci mohou k našemu produktu dostat. Funguje to u nás tak, že zákazníkům nápoje vozí domů speciální chlazený kurýr a lidé jsou z této služby naprosto nadšení.

Jak proběhla vaše spolupráce s Ofigem?

Proces byl úžasný v tom, že jsme nemuseli vůbec nic řešit, jen jsme podepsali nějaké dokumenty a do schránky nám pak přistála hotová firma. Jelikož ani jeden z nás neměl zkušenost se zakládáním firmy, tak jsme hledali někoho, kdo to vyřídí za nás.

Na nabídku společnosti Loklok se můžete podívat zde: loklok.cz.

Komentáře

Další články

Žádné články k zobrazení.