Byznys našich klientů: Precizní úklid prostor od Petry Lekšové

Byznys našich klientů: Precizní úklid prostor od Petry Lekšové

Petra Lekšová se svou brněnskou firmou AZ-hospodyně uklízí domy, byty i kanceláře. Jak se její přístup liší od ostatních úklidových firem a jaké další služby nabízí?

 

Mohla byste představit vaši firmu a říct, jak jste se k vašemu oboru dostala?

Naše firma se zabývá z 90% úklidy domácností, zbytek tvoří úklidy firem a bytových domů. Provádíme dva typy úklidů – pravidelné a nárazové. U pravidelných úklidů máme klienty, ke kterým se chodí v pravidelných intervalech (podle toho, jak chtějí uklízet) jednou týdně, jednou měsíčně atd. Nárazové úklidy jsou hlavně předvánoční, jarní, po rekonstrukcích a v podobných situacích.

K oboru jsem se dostala tak, že jsem sháněla paní na úklid, což byl docela problém. Na doporučení známých jsem si paní na úklid našla sama, založila jsem firmu a začala nabízet úklidové služby i jiným. Po nějaké době byl zájem tak velký, že paní dala ve svém zaměstnání výpověď a nastoupila do mé firmy jako první zaměstnanec. Vzhledem k tomu, že byli klienti s kvalitou úklidu spokojení a doporučovali nás dalším jsem začala firmu rozšiřovat.

 

Od konkurence nás odlišuje osobnější přístup k našim klientům.

 

Má váš obor nějaká specifika?

V první řadě musíte navázat s lidmi kontakt. Dost našich klientů jsou senioři, kteří u prvního úklidu neví, co dělat a co požadovat, protože byli celý život zvyklí si uklízet sami. Je to hlavně o tom se vzájemně domluvit a navázat s těmi lidmi vztah – znám všechny svoje klienty osobně a snažím se s nimi udržovat pravidelný kontakt, abych znala všechny jejich aktuální potřeby.

 

Setkala jste se v začátcích s překážkami?

Už první překážkou bylo, že jsem si všechno představovala mnohem jednodušší a nedokázala jsem si představit, co bude taková práce obnášet. Jsou různé druhy materiálů, na které patří různé druhy přípravků, a to všechno jsem se učila za pochodu, i včetně organizace práce a vedení lidí. Úklid od profesionální firmy musí být dokonalý a musíte brát ohled na požadavky klientů, kterým se musí maximálně vycházet vstříc.

 

Zakladatelka firmy Petra Lekšová
Petra Lekšová by i nadále ráda měla dostatek kvalitních zaměstnanců

Jak se vaše podnikání od začátku proměnilo?

Od začátku jsem se naučila, jak organizovat práci a jak školit nové lidi. Už je pro mě jednodušší všechno naplánovat, ale stále musím být hodně flexibilní. Ve výsledku bych ani neřekla, že se moje podnikání nějak proměnilo, jenom nám přibylo množství klientů a naučila jsem se snadněji a přesněji odhadovat cenové kalkulace, které jsem dříve říkala raději ve velmi hrubém odhadu.

 

Viděla jsem, že nabízíte i ekoúklid. Jak se liší od normálního úklidu?

Ekoúklid nabízíme a prostředky na něj máme od firem s certifikátem na ekoúklid. Pokud na tom někdo trvá, jsme schopni jim ekoúklid udělat, ale vždycky upozorňujeme, že je to úklid spíš udržovací, protože v něm chybí nějaké chemické složky. Když je potřeba uklidit třeba po malování, tak ekoúklid určitě stačit nebude.

 

Je něco, co vás odlišuje od konkurence?

Hlavně asi to, že se v komunikaci s klienty snažím o osobnější přístup. Sama jsem dříve pracovala v úklidové firmě, která se specializovala na úklid bytů, ale tam to bylo hodně neosobní, a to mi nevyhovovalo. Vždy se snažím nové pracovnice představit v bytě, ve kterém budou uklízet, aby se seznámily s klienty a s jejich úklidovými potřebami.

Při výběru zaměstnanců se řídím poučkou: „Kdybych si toho člověka do bytu sama nepustila, tak ho nepustím domů ani ke klientům“.

 

AZ-hospodyně uklízí v Brně
AZ-hospodyně uklízí v Brně

Co je vaším pracovním cílem?
Chtěla bych dosáhnout toho, že budu mít dostatek kvalitních lidí na práci, abych nemusela řešit, že třeba někdo ze dne na den nepřijde. Dále bych chtěla mít dostatek spokojených klientů a neřešit žádné konfliktní situace. Chtěla bych, aby firma fungovala dál tak, jak funguje dnes, možná abychom se trochu rozšířili, ale abych i ve větší velikosti firmy dokázala všechno ohlídat já sama.

 

Na vašich stránkách nabízíte hlídání dětí, jak jste na tenhle nápad přišli?

Klienti se občas ptali, jestli by nebyla možnost si od paní na úklid nechat pohlídat děti. To jsem vždycky odmítala, ale jelikož poptávka po těchto službách stále byla, najala jsem paní, která má spoustu certifikátů, prošla množstvím školení a je profesionální chůva. V současné době tedy nabízíme i služby profesionální chůvy.

 

Koronavirová krize ovlivnila životy nás všech. Jakým způsobem se dotkla konkrétně vašeho byznysu?

Nás koronavirová krize zas tak moc neovlivnila. Naši pravidelní klienti během úklidu obvykle nebývají doma, takže riziko přenosu je úplně minimální. O pravidelné klienty jsme tedy nepřišli. V první vlně nám ubyli klienti z řad seniorů, kteří měli strach si někoho cizího pustit do bytu, což je ale pochopitelné. Obecně jsme nepřišli ani tak o klienty, jako o nárazové jarní úklidy. Tyhle úklidy se nám ale ve většině případů jen posunuly z jara na léto. Přišli jsme ale o úklidy pár firem, protože když jsou lidé převážně na home-officu, není v kancelářích ani moc co uklízet.

 

Jak proběhla vaše spolupráce s Ofigem?

Já jsem našla Ofigo na internetu a byla jsem moc spokojená. Naše spolupráce dokonce předčila moje očekávání, všechno bylo vyřízeno rychle a byla jsem maximálně spokojená. Napsala jsem vám dobré recenze, protože když člověk narazí na firmu, která funguje takhle dobře, tak je to skvělé. Doporučovala jsem Ofigo, kde jsem mohla, a nakonec jsem služeb využila znovu při zakládání další firmy.