Byznys našich klientů: Pavel Kolka má chuť vybudovat skvělou službu

Byznys našich klientů: Pavel Kolka má chuť vybudovat skvělou službu

Pavel Kolka si před pěti lety vyzkoušel podnikání poprvé. Svoji první firmu prodal a střádal kapitál na svůj nový velký sen – společnost zajišťující letištní transfery klientům z východní Evropy. A protože pochází z Karlových Varů, svou klientelu zná, rozumí její mentalitě i případným problémům. Přečtěte si, jak mohou politická a ekonomická rozhodnutí ovlivnit touhu turistů cestovat do lázeňských měst i stověžaté Prahy.

 

Co vás přimělo podnikat?

Chtěl jsem něco dokázat a získat svobodu rozhodování. Do podnikání jsem šel už podruhé, poprvé to bylo před pěti lety – a v obou případech jsem to dělal naplno, ne jako bokovku při práci. K podnikání přistupuji hodně racionálně, v obou případech jsem si sedl, napsal si na papír klady a zápory a vyhodnotil jsem situaci. Když jsem viděl, že na trhu je volný prostor, řekl jsem si, že je to příležitost pro mě. Moje první podnikání bylo něco úplně jiného, než co dělám dnes. Byl to internetový obchod s chovatelstvím, který si vedl dobře pouze v eskalaci objednávek, ale ekonomicky se mu moc nedařilo. Měl jsem totiž velké rezervy s finančním řízením projektu, nechtěl jsem ovšem vstup externího investora, ani další úvěr, proto jsem se po roce rozhodl ho prodat. Nechal jsem se pak znovu zaměstnat, abych střádal kapitál na svoje druhé podnikání.

 

To jste si taky tak pečlivě rozmýšlel a analyzoval?

Ano, dokonce jsem šel ještě víc do hloubky, protože už jsem měl s podnikáním zkušenosti a věděl jsem, co bych neměl podceňovat. Podruhé jsem byl určitě opatrnější, měl jsem daleko promyšlenější plán a po ekonomické stránce jsem byl nesrovnatelně lépe připraven.

 

Proč jste si vybral právě tento byznys?

Narodil jsem se v Karlových Varech, takže mám s turisty z východu, tedy Ruska, Ukrajiny a dalších zemí bývalého sovětského svazu, letité zkušenosti. I když konkurence na lokálním trhu byla, viděl jsem příležitost posunout laťku zákaznického servisu ještě o trochu výš a nabídnout kvalitnější služby.

 

Pavel Kolka dopravuje předevšímu ruskou klientelu
Jeho klientelu tvoří převážně Rusové a další obyvatelé bývalého sovětského svazu

Splnila se vaše očekávání, která jste měl na začátku?

V mém byznysu nemohu hromadu faktorů ovlivnit, ale obecně se dá říct, že se to vyvíjelo daleko lépe, než jsem čekal.

 

Dosáhl jste už některých svých cílů?

Ještě zdaleka ne, na to podnikám opravdu chvilku. Mám stanovené jednak cíle finanční a jednak takové lidské. Primárním cílem mého podnikání je vybudovat službu, která lidem ulehčí a zpříjemní život. K tomu napínám veškeré své úsilí, kreativitu i práci celého týmu. Velkým cílem je samozřejmě i finanční svoboda. Ovšem chci sám sobě říct: Tohle je dobrý, za tebou něco je.

 

Díky podnikání jsem poznal hodnotu peněz, kterou jsem do té doby vnímal poměrně zkresleně.

 

Jakou největší překážku jste v podnikání překonal?

Překážek byla jistě celá řada, ale tou zásadní je pro mě vystoupení z komfortní zóny. Dřív jsem měl dobré zaměstnání a vydělával jsem hodně peněz. Mohl jsem si dovolit krásné bydlení a při pořizování nových věcí se nemusel příliš rozmýšlet. Dopřával jsem si toho spoustu. Při podnikání všechno rozhazování a užívání skončilo. Užívat jsem si nejen nemohl, ale už ani nechtěl, protože jsem všechno investoval zpátky do rozvoje a zlepšování firmy. Díky podnikání jsem poznal hodnotu peněz, kterou jsem do té doby vnímal poměrně zkresleně.

 

Podnikání tedy výrazně ovlivnilo váš život?

Bezpochyby. Kromě rozumnějšího zacházení s financemi mi podnikání přineslo i ztrátu času na koníčky a některé své přátele. Když člověk podniká, vnímá čas úplně jinak než zaměstnanec. Hned když vstanu, říkám si, co všechno bych potřeboval stihnout a udělat.

 

Chtěl jste někdy podnikání vzdát?

Určitě ne. Dílčí problémy jsem samozřejmě zažil, ale celkově se mi daří dobře.

 

Díky prozákaznickému přístupu se mu v podnikání daří
Pavel Kolka si zakládá na excelentním zákaznickém servisu

Čeho se v podnikání nejvíc obáváte?

Podnikatel nikdy nemá politickou a ekonomickou jistotu, což mě znepokojuje. Když něco pokazím já, tak s tím dovedu žít. Když dojde k nějaké politické změně či nedohodě, může to mému byznysu přinést fatální problémy. Především moje ruská klientela má úplně jiný pohled na svět, protože je Rusko velikánské, vnímají Rusové vše v úplně jiném měřítku. Když například vybuchne bomba v Paříži, připadá jim to od Karlových Varů i České republiky opravdu kousek a mohou rovnou zrušit letenky. Podobné situace mohou můj byznys poměrně zkomplikovat.

 

Máte nějakého důležitého parťáka, bez kterého byste nebyl tam, kde jste teď?

Při prvním podnikání jsem nikoho takového neměl. Spousta lidí se ke mně naopak otočila zády a nechtěla mi ani poradit. Dneska už ale takového člověka mám a mohu se na něj spolehnout.

 

Vaše firma je umístěna na virtuálním sídle. Jak to vnímají vaši klienti?

V mé branži to nehraje žádnou roli. Ale třeba můj tchán je konzervativní majitel stavební firmy, který si firmy rád prověřuje, než s nimi začne spolupracovat – a právě takovým lidem by mohlo virtuální sídlo připadat zvláštní. Ovšem mých klientů se to netýká, ti se o takové věci nezajímají.

 

Více o letištních transferech společnosti Garant Transfer se dozvíte na jejich webu www.garant-transfer.com.