Byznys našich klientů: Vesmírná consultingová společnost Martina Rusňáka

Byznys našich klientů: Vesmírná consultingová společnost Martina Rusňáka

Martina Rusňáka celý život fascinuje vesmír. Jeho cesta k založení vesmírné consultingové firmy vedla přes studium fyziky na vysoké škole a následném zaměstnání ve společnosti, která dělala consulting pro běžné klienty. Mezi jeho cíle patří přiblížení vesmíru zemi a efektivní práce s vesmírnými daty. Co mu pomohlo jako začínajícímu podnikateli a jak vnímá svou konkurenci v rámci evropského trhu?

 

Zakladatel firmy Orbitaly Solutions, s.r.o.
Pana Rusňáka od malička fascinoval vesmír

Mohl byste představit vaši firmu?

Moje firma Orbitaly Solutions je management consultingová firma, která se zaměřuje na vesmírný průmysl. Jsme malá boutique společnost, jejímž cílem je pomáhat technickým vesmírným řešením se dostat na trh. Doplňujeme technickou znalost, kterou mají lidé pohybující se ve vesmírném průmyslu a pomáháme jim s byznysovými a manažerskými rozhodnutími, nastavením strategie, jak řešit problém, který je potřeba vyřešit, jak produkt umístit na trh atd.

Jak jste se k oboru dostal?

Vesmír mě bavil odmalička, četl jsem encyklopedie, nepřestávalo mě to fascinovat. Rozhodl jsem se jít studovat fyziku na matfyz na Univerzitu Karlovu v Praze, ale nechtěl jsem se stát vědcem. Po škole jsem šel pracovat do management consultingu, kde jsem měl na starosti klienty z oblastí energií, bankovnictví atd. Před pár lety jsem zjistil, že i u nás existují vesmírné firmy a dá se v průmyslu posouvat dál. Podíval jsem se na to více do hloubky a rozhodl jsem se v oblasti začít podnikat.

Má váš obor nějaká specifika?

Vesmírný průmysl se začíná v posledních letech hodně měnit. Dříve se v něm pohybovaly především velké vesmírné agentury – NASA v Americe, ESA v Evropě. Projekty trvaly spoustu let (nové rakety se vyvíjely někdy až 30 let) a trh byl takto stabilizovaný a fungoval. Do toho přišly nové firmy, jako například SpaceX Elona Muska, které začaly narušovat klasický trh a projekty, které dříve trvaly dekády, se zvládají finišovat v rámci pár let. Díky těmto zásahům se vesmírný trh začíná otevírat a k příležitostem se dostává spousta mladých firem a start-upů.

 

Chtěl bych, abychom se naučili zpracovávat vesmírná data, aby nám ulehčovala život a abychom se s nimi naučili v běžném provozu pracovat. A zároveň, aby pro nás bylo snazší se do vesmíru dostat.

Myslíte, že obor do budoucna ještě dál poroste?

Ano, vesmírný průmysl roste strašně rychle a jde do něho spousta investic. SpaceX s projektem Starlink má v plánu poslat do vesmíru tisíce satelitů a ostatní firmy ho napodobují. Mimo to se díváme stále dále do vesmíru a na planety z většího blízka, takže prostor pro další růst je zatím stále velký.

Setkal jste se v začátcích s překážkami?

Překážky jsem řešil asi stejné jako většina ostatních začínajících podnikatelů, nebylo tam nic oborově specifického – hledání klientů, specifikace našeho produktu, na co zákazníci reagují lépe a na co hůře atd.

Jak se vaše podnikání od začátku proměnilo?

Začal jsem se víc dívat na problém, který řeším. Přesunul jsem pozornost z řešení na problém zákazníka, s kterým mu můžeme pomoct. Když komunikuji se zákazníkem a pomáhám mu dostat jeho produkt na trh, snažím se komunikaci začínat od problému, a ne od řešení.

Vesmírný průmysl roste velmi rychle a je do něj investována spousta peněz
Vesmírný průmysl roste velmi rychle a je do něj investována spousta peněz

Je něco, co vás odlišuje od konkurence? Jak velkou konkurenci v Čechách a na Slovensku máte?

Konkurence v tomto oboru není velká. Existuje pár menších konzultačních firem, větší hráči se na tento obor nespecializují. Co se týče evropského trhu, tam nějaká konkurence je, ale ani tam není moc velká.
Odlišuje nás především cílová skupina, na kterou se zaměřujeme, a to start-upy a mladé firmy.

Co je vaším pracovním cílem?

Mezi mé cíle patří to, že bych chtěl přiblížit vesmír zemi, aby nám nebyl tak vzdálený. Chtěl bych, abychom se naučili zpracovávat vesmírná data, aby nám ulehčovala život a abychom se s nimi naučili v běžném provozu pracovat. A zároveň, aby pro nás bylo snazší se do vesmíru dostat.

Co vám jako začínajícímu podnikateli pomohlo, odkud jste získával rady do začátku?

Spoustu inspirace jsem čerpal od otce, který podniká už spoustu let. Zároveň jsem se s ním i mnohokrát radil, protože je v podnikání opravdu zkušený. Velkou inspirací mi byl Jiří Benedikt, což je člověk, který byl v consultingu stejně jako já, vydal se z něj podnikat a aktuálně dělá i školení pro podnikatele. Další, co mi pomohlo, byl český akcelerátor pro start-upy zaměřené na vesmír ESA BIC. Když jsem dostal nápad na podnikání, šel jsem se za nimi a oni mi pomohli získat první klienty pro můj záměr.

Martin Rusňák se snaží edukovat veřejnost o vesmírných datech
Firma Orbitaly Solutions pomáhá technickým vesmírným řešením dostat se na trh

Jak proběhla vaše spolupráce s Ofigem?

Když jsem se rozhodl, že založím s.r.o., hledal jsem na Google firmy, které pomáhají se zakládáním společností. U spousty z nich vypadal postup hrozně komplikovaně a podezřele. Pak jsem narazil na rozhovor s majitelem Ofigo Romanem Sokolou, který říkal, že chce firmy zakládat jednodušeji, jinak a lépe. Líbilo se mi, že Ofigo mělo dobré recenze a jasně popsaný postup. S celým provedením jsem byl spokojený – o všem jsem byl informovaný a na všechny dotazy jsem dostal odpověď rychle.

Více informací o firmě Orbitaly Solutions můžete zjistit na jejich webových stránkách https://spaceconsulting.space