Byznys našich klientů: Fermentované omáčky Radima Stráníka

Byznys našich klientů: Fermentované omáčky Radima Stráníka

Radim Stráník by rád vrátil lidem radost z kvalitního jídla. Jeho společnost FerMato vyrábí fermentované rajčatové omáčky, které vydrží po otevření až rok mimo lednici. Na začátku podnikání trochu bojoval s delegováním činností na ostatní členy týmu, ale uvědomil si, že není možné dávat všem aspektům podnikání 100 % vlastní energie. Čeho by chtěl se společností dosáhnout a jaké jsou jeho krátkodobé cíle?

 

FerMato jezdí po farmářských trzích
FerMato jezdí po farmářských trzích

Mohl byste představit svou firmu?

FerMato vyrábí fermentované rajčatové omáčky, které jsou návykově chutné a velmi jednoduché na použití. Jsou slané, sladké, kyselé, mají mnoho přírodní umami chuti a jsou všestranně využitelné, ale největší úspěch slaví jako zálivky v zeleninových salátech. Obsahují rajčata, zázvor, česnek, sůl, cukr. Pár dnů prochází fermentací a následně je fermentace zastavená jablečným octem. Naše omáčky jsou stabilní a vydrží až rok mimo ledničku.

Jak jste se k oboru dostal?

Gastronomie a vaření obecně jsou mojí celoživotní vášní. Jelikož jsem vyrůstal na Moravě, byl jsem vždycky obklopený různými fermentovanými produkty, ať už to bylo kysané zelí nebo kvašáky (zkvašené okurky). Když jsem vyvinul FerMato, rozhodl jsem se, že ho musím dostat k ostatním lidem.

Má váš obor nějaká specifika?

Kdybych nás měl srovnávat s gastrem, tak jsem nikdy neviděl produkt, který by byl zároveň raw a fermentovaný tak, že je stabilní a nemusí být zapasterizovaný a vydrží mimo lednici.

Když říkáte, že vydrží až rok mimo ledničku, tak myslíte i po otevření?

Ano. Ještě jsme nezjistili, jak omáčku zkazit. Pořád čekáme, že nám někdo pošle fotku toho, že mu otevřená omáčka mimo ledničku zplesnivěla, ale zatím se to nestalo.

Tomáš Prášek začínal sám, ale našel si k sobě parťáka
Radim Stráník měl k fermentovaným pokrmům blízko už odmalička

Setkal jste se v začátcích s překážkami?

Primárně nás trápily byrokratické překážky. Nepřestávám se divit, kolik papírování je potřeba k zařizování firmy. Nedivím se, že se lidé do zakládání vlastních společností moc nehrnou. Je to podle mého názoru velká škoda, protože u nás máme spoustu šikovných lidí, kteří by mohli vytvořit prosperující společnosti.

Jak se vaše podnikání od začátku proměnilo?

Ze začátku jsem chtěl dělat všechno sám, protože jsem měl pocit, že když budu něco delegovat, bude to někdo jiný dělat hůř než já. Poměrně rychle mi ale došlo, že se nedokážu rozdělit a na některých tématech bych vyhořel a nebyl bych schopný všemu dávat takovou energii, kterou bych chtěl. Musel jsem se naučit delegovat a vytvořil jsem kolem sebe tým spolupracovníků, kterým postupně předávám víc a víc zodpovědnosti. Do budoucna bych rád získal do týmu odborníky z oboru, kteří by mi pomáhali svým odborným přesahem a já bych se mohl soustředit pouze na kreativní věci a na obchod.

 

V podnikání jsem zastáncem minimalismu – raději dělat míň věcí, ale dělat je dobře.

Je něco, co vás odlišuje od konkurence?

Jako konkurenci v současné chvíli vnímám všechny výrobce dochucovadel. Tuto konkurenci vnímám tak, že jsou to většinou nadnárodní řetězce, které vyrábí ultrazpracované omáčky a dochucovadla. Myslím si, že je na čase se vrátit k základním potravinám a přestat jíst produkty, které jsou plné chemie. Fermentace v tomto hodně pomáhá, protože dokáže chutě přinést přírodní cestou. Konkurenci vidím spíš v rámci evropského trhu, protože věřím tomu, že FerMato by mohlo v rámci Evropy mít úspěch. Třeba na jihu Evropy kolem moře mají mnohem větší octovou tradici a vyrábí kvalitní octy. FerMato je na kvalitním octu založené a octová chuť hraje svou roli. Proto myslím, že by FerMato mohlo jižanům chutnat a vnímám ho jako evropský produkt.

Co je vaším pracovním cílem?

Naší vizí je naučit lidi opět si užívat jídlo a mít z něj radost. Líbí se mi, když lidé na trzích ochutnají naše produkty a rozzáří se jim oči tím, jak jim chutná. Krátkodobé cíle jsou rozšířit povědomí naší značky. V tuto chvíli hodně komunikujeme se zdravými prodejnami a s on-line prodejnami, jako například scuk.cz. Zpětná vazba z obchodů je zatím taková, že nás moc zákazníků nezná. Když budeme nadále pracovat na povědomí o naší značce, začnou lidé chodit do obchodů cíleně za našimi produkty.

 

Zakladatel firmy FerMato, s.r.o.
Tomáš Prášek začínal sám, ale našel si k sobě parťáka

Co vám jako začínajícímu podnikateli pomohlo, odkud jste získával rady do začátku?

Nejvíc mi pomohly informace na internetu. Procházel jsem blogy, které pomáhají začínajícím podnikatelům – ať už z daňového a účetního hlediska, nebo ohledně kontaktů s úřady. Mám i spoustu přátel, kteří podnikají a ti mi také v začátku hodně pomohli a poradili.

Jak proběhla vaše spolupráce s Ofigo?

Když jsem se rozhodl, že založím s.r.o., začal jsem si zjišťovat, jaké veškeré podklady je potřeba získat a zděsil jsem se toho, kolik času strávím obíháním všemožných úřadů. Na internetu jsem narazil na Ofigo, přečetl jsem si recenze a rozhodl jsem se spolupráci vyzkoušet. Vyplnil jsem formulář, došel jsem potvrdit podpis a za týden jsem dostal dokumenty se založenou firmou. Všechno proběhlo rychle a bez problémů.

Více informací o produktech značky FerMato najdete zde: www.Fermato.cz