Byznys našich klientů: Crowdfundingové produkty Tomáše Práška

Byznys našich klientů: Crowdfundingové produkty Tomáše Práška

Společnost Milica se na českém trhu objevila v roce 2019. Nabízí produkty financované crowdfundingem. Jak společnost vešla na českou scénu a jak se bude v příštích měsících rozrůstat?

 

Mohl byste představit vaši firmu a říct, jak jste se k vašemu oboru dostal?

K podnikání jsem se dostal z vlastní zkušenosti, protože jsem měl negativní zkušenost s crowdfundingem. Z crowdfundingových stránek jsem si objednal produkty a stalo se, že mi nic nepřišlo, nebo mi přišel nějaký šunt a nebyl jsem spokojený. Tak mě napadlo vybírat z crowdfundingových kampaní vlastní produkty a nabízet je zákazníkům ve střední Evropě s tím, že už by produkty byly vyzkoušené a zákazníci by věděli, co kupují.

 

Co jsou produkty financované z crowdfundingu?

Crowdfunding je skupinové financování od lidí. To znamená, že nemáte jednoho velkého investora, ale třeba 1 500 lidí, kteří každý přispěli menší částkou. Funguje to tak, že např. vymyslíte kávovar s wifi, který má inovativní náplně. Máte prototyp a chcete zjistit, jestli je o kávovar zájem. Naplánujete výrobu a zjistíte, kolik peněz bude třeba. Pak založíte crowdfunding, kde řeknete: „Tady mám nový kávovar za 2 tisíce korun, až bude sériová výroba, tak bude za 5 tisíc korun.“ Prvotní zákazníci mají tím pádem kávovar levnější a když se částka vybere, výrobce vidí, že je o produkt zájem.

Zakladatelé firmy Milica, s.r.o.
Tomáš Prášek začínal sám, ale našel si k sobě parťáka

Má váš obor nějaká specifika?

Specifické pro tenhle obor je to, že zákazníci neví, od koho produkt pochází, jestli je kvalitní a jestli jsou udávaná specifika pravdivá. Je to jiné, než když nakupujete na už známých internetových obchodech. Zákazníci musí mít důvěru v produkt, který ještě neviděli. Musíte mít kvalitní kampaň, abyste důvěru zákazníků získali, ale není dobré si zaplatit drahou kampaň a pak nemít peníze na samotnou výrobu. Od začátku kampaně taky může trvat 1-2 roky, než se produkt dostane k zákazníkovi, a to už se může stát, že bude produkt zastaralý.

 

Setkal jste se v začátcích s překážkami?

Překážky jsou velmi důležité, protože hodně dáme na zpětnou vazbu od zákazníků. Jsme specifičtí v tom, že nabízíme produkty z crowdfundingu, takže naši zákazníci vůbec nevěděli, co jsme za brand a nedůvěřovali nám. Museli jsme je ze začátku přesvědčit, a to nás stálo hodně peněz a úsilí. Ze začátku jsme naše produkty posílali na různé recenze, protože jsme nevěděli, jestli je ten produkt dobrý a jestli ho tedy můžeme prodávat.

Další překážka byla, že jsem začínal sám, něco jsem vymyslel a musel jsem se přesvědčovat, jestli je vymyšlený projekt realizovatelný. Pak jsem k sobě přibral parťáka, který mě utvrdil v tom, že nápad je dobrý, a tak jsme to rozjeli.

 

Jak se vaše podnikání v průběhu let proměnilo?

Naše firma byla založená na začátku roku 2019 a od té doby se změnilo komplet celé naše podnikání. Jádro myšlenky zůstalo stejné, ale web, lidi a všechno ostatní se neustále proměňuje. Získali jsme nové pracovníky, kteří jsou nadšeni do technologií stejně jako my. Všichni v tom vidíme nějakou budoucnost, protože chceme, aby nás naše práce i nadále naplňovala. Ve druhém roce existence naší firmy jsme začali přemýšlet o expanzi – rozjíždíme Slovensko a máme v plánu i další evropské státy.

 

Je něco, co vás odlišuje od konkurence? Máte v ČR vůbec konkurenci?

My považujeme za konkurenci velké internetové obchody. Chtěli bychom se pohybovat ve stejném odvětví, ale nabízet jiný sortiment. Chceme mít vlastní obchody a retail, ale nechceme nabízet stejné produkty jako oni. Chtěli bychom přivést do Čech nové značky, otestovat je, poslat je dál k distribuci a udělat z nich velké značky. Vyloženě v Čechách žádná jiná firma jako my není. V Evropě podobné eshopy jsou, ale nesetkali jsme se s tím, že by vybírali jenom produkty z crowdfundingu.

 

Reklama firmy Milica, s.r.o.
Firma Milica se chce dostat do povědomí zákazníků

Co je vaším pracovním cílem?

Nedávno jsme přijali do týmu pána, který má zkušenosti s byznysem a ten nám radí s tím, co si pořídit a na jaký systém přejít, aby byla naše expanze co nejjednodušší. Pro nás byl velký krok, že jsme přijali někoho, kdo byznysu rozumí a pomůže nám.

Na heuréce máme 98% kladných hodnocení a na zboží.cz máme přes 500 spokojených zákazníků. V tomhle ohledu je naším cílem se dostat na 100% spokojenosti a chtěli bychom se dostat na stejnou velikost jako právě konkurenční velké internetové obchody. Chceme, když se řekne „Milica“, aby zákazníci věděli, že jsme inovativní brand se zbožím, které nikde jinde nenajdou.

 

Chceme, když se řekne „Milica“, aby zákazníci věděli, že jsme inovativní brand se zbožím, které nikde jinde nenajdou.

 

Nemůžeme nezmínit koronavirovou krizi. Jakým způsobem se dotkla konkrétně vašeho byznysu?

My máme naštěstí takový sortiment, že nás krize ovlivnila spíš pozitivně. Např. máme v nabídce počítačové brýle proti modrému světlu a jelikož lidé sedí hodně doma u počítače a koukají do mobilu, byl o tenhle produkt obrovský zájem. Trochu jsme přizpůsobili sortiment, aby reflektoval současnou situaci, např. jsme začali prodávat čističe vzduchu.

 

Jak proběhla vaše spolupráce s Ofigem?

Když jsem byl ještě zaměstnaný, už jsem balil balíky a měl jsem spuštěný eshop, ale chtěl jsem se víc osamostatnit. Známý mi řekl, že nejlepší bude založit firmu a stát se plátcem DPH. Na jeho popud jsem přes vyhledávače hledal, jak založit firmu. Protože u nás recenze hodně fungují, řídil jsem se velmi kladnými recenzemi na společnost Ofigo. Hned jsem vyplnil formulář a řekl jsem si, že půjdu firmu založit s Ofigem. Celý proces byl velmi rychlý, osobně jsem čekal, že to půjde pomaleji. To, co mě přesvědčilo byla slibovaná velká úspora času.

Nevadilo mi si připlatit, protože dlouhé čekání na úřadech pro mě bylo nepředstavitelné. Moc mě potěšila děkovná krabice s dokumenty a dárkem, která mi dala pocit, jako kdybych začínal novou etapu života. Také se mi líbilo, že nějaké procento z použitých peněz jde na podporu výsadby stromů, nebo pomoc někomu potřebnému. Tím jsem se od vás inspiroval, a i my za každou vytvořenou objednávku sázíme stromky a podporujeme Dobrého anděla. Byl jsem tak spokojený, že jsem Ofigo doporučoval všem svým známým.

 

Z nabídky eshopu Milica se můžete vybrat zde: www.milica.cz.