Byznys našich klientů: Cyril Klepek se stává průkopníkem cirkulární ekonomiky

Byznys našich klientů: Cyril Klepek se stává průkopníkem cirkulární ekonomiky

CYRKL Zdrojová platforma, s.r.o., již Cyril Klepek založil, je první firmou v oboru cirkulárního odpadového hospodářství, která propojuje spousty velkých společností a pomáhá jim lépe nakládat s odpady. Díky tomu šetří životní prostředí, CO2 i finance. Jaké byly začátky společnosti, která přišla s úplně novým nápadem?

 

Mohl byste představit vaši firmu a říct, jak jste se k vašemu oboru dostal?

CYRKL je greentech company, která pomáhá globálně nastavovat cirkulární odpadové hospodářství. „Greentech“ označuje společnosti, jejichž technologie pomáhají zmírňovat dopady lidské činnosti na životní prostředí. Má dvě odvětví – prvním je tržiště, kde je dnes už přes 4000 velkých firem, které zde obchodují se svými odpady. Díky datovým nástrojům na pozadí umíme propojovat společnosti a odpadní materiály mezi sebou tak, aby našly to nejlepší cirkulární užití. Spoustě firem pomáháme přetvářet jejich odpadové hospodářství na ekologičtější verzi, která je i pro ně finančně výhodnější.

Moje cesta k tomuto oboru vedla přes oblast inovací cirkulární ekonomiky. Ta se zabývá tím, aby materiály byly v oběhu delší dobu a abychom materiálů obecně používali méně. V roce 2050 má být v oceánech více plastů než ryb a to podle nás rozhodně není cesta, která by byla dlouhodobě udržitelná.

 

Má váš obor nějaká specifika?

Vytváříme nový obor, kterým je cirkulární odpadové hospodářství. Firmám vysvětlujeme, že cirkulární ekonomika přináší nejen úsporu CO2 a lepší životní prostředí, ale i výrazné úspory v jejich financích. Hlavním naším specifikem je, že jsme leadery v této oblasti. Z toho důvodu ale také narážíme na předsudky a nepochopení. Samozřejmě, že všichni raději děláme věci, které známe než něco úplně nového, jako je obchodování s odpady online, ale snažíme se dělat mezi lidmi osvětu.

 

Cirkulární odpadové skeny pomáhají společnostem ušetřit 200-400 tun CO2 a miliony korun ročně.

 

S jakými předsudky a překážkami jste se setkával na začátku vašeho podnikání?

Ty předsudky postupně ubývají, jsme dost vidět v médiích, máme kvalitní produkt a dobrou uživatelskou zkušenost. V prvních měsících bylo velmi náročné postavit platformu, protože aby fungovala, potřebovali jsme na ni dostat velké množství firem. Získání prvních 400 firem nám zabralo přibližně tři čtvrtě roku, ale teď už to jde rychleji. Ze začátku bylo navazování spoluprací mnohem komplikovanější než dnes.

 

Odpadní materiál
Společnost v tuto chvíli prodala přes 75 tisíc tun odpadového materiálu

Jak se vaše podnikání od začátku proměnilo?

Rostou zkušenosti a kompetence našeho týmu. Většina inovací nevzniká tak, že člověk hned ví, co by měl dělat, ale spíše přemýšlí o byznys modelu, který by měl pro klienty přidanou hodnotu. Tím, jak se pohybujete na trhu inovací, vás často napadají další zajímavé produkty a tým dostává stále více kompetencí. Náš tým v této chvíli dokáže rychle vytvářet nové produkty dobré kvality.

 

Jak funguje vaše spolupráce s firmami?

Velká část firem má účet na CYRKLu, některé i v prémiové verzi, která je zpoplatněná. V tomto účtu společnost udává své vyprodukované odpady. My, jelikož máme k dispozici obrovské množství dat, jsme schopni je propojit s nejlepším možným partnerem. Další věcí jsou cirkulární odpadové skeny, tedy velmi profesionální forma analýzy, ze které jsme schopni vyčíst vysokou hodnotu v odpadech dané společnosti. Díky tomu firma šetří 200-400 tun CO2 a miliony korun ročně.

 

Když jste ve svém oboru první, máte vůbec nějakou konkurenci?

Konkurence se vždycky najde, i když není přímá. Ve střední Evropě přímou konkurenci nemáme, i když by se našly nějaké drobnější platformy, které se zaměřují na jednu konkrétní oblast, např. plasty. Oproti takovým platformám jsme dál v získávání dat, protože máme velmi dobrý datový nástroj, který nám pomáhá firmy propojovat co nejrychleji. Máme jednu konkurenci v Holandsku a jednu v Americe, ale oproti nim máme zase výhodu v propojení zajímavého database tržiště a zároveň našeho unikátního know-how. Máme tým 16 lidí a pobočky v různých zemích Evropy, takže i díky tomu meziměsíčně rosteme.

 

Tým CYRKL
Celý tým získává nové kompetence a přemýšlí nad novými produkty

Co je vaším pracovním cílem?

Dlouhodobým cílem je, abychom globálně zavedli lepší nakládání se zdroji. To se projeví pozitivně nejen na životním prostředí kolem nás, ale zároveň se to projeví i na financích firem, které u nás fungují. Díky kombinaci impactu a fungujícího byznys modelu si můžeme dovolit mířit globálně. V této chvíli jsme provedli kolem 3 tisíc transakcí a máme 75 tisíc tun prodaného materiálu, což znamená dohromady úsporu 220 tisíc tun CO2. Jen pro představu – to je spotřeba jednoho menšího krajského města za celý rok.

 

Koronavirová krize ovlivnila životy nás všech. Jakým způsobem se dotkla konkrétně vašeho byznysu?

Vzhledem k tomu, že jsme digitální technologická firma a jsme schopni dělat většinu věcí vzdáleně, tak my osobně jsme rozdíl nějak výrazně nepocítili. Někteří naši klienti v této situaci utrpěli ztráty, takže jsme se jim snažili maximálně pomoci a skrze ně se nás situace dotkla. Náš samotný byznys naopak tím, že se nepotřebujeme s nikým setkávat tak často, jako jiné společnosti, dostal šanci růst a lépe pomáhat našim klientům.

 

Jak proběhla vaše spolupráce s Ofigem?

Narazil jsem na Ofigo na internetu a viděl spoustu pozitivních reakcí. Další pozitivní ohlasy jsem slyšel od svých známých a přátel, kteří s firmou také v minulosti spolupracovali. Šlo mi o to, aby v počátku bylo potřeba co nejmenší moje úsilí, abych se mohl věnovat důležitým věcem v samotném podnikání. Zkušenost byla kladná, vše bylo vyřízené velmi rychle a velmi profesionálně. Za sebe hodnotím 10/10, velmi profesionální práce.

 

Více informací o společnosti naleznete na stránkách www.cyrkl.com.