Byznys našich klientů: Martin Šrámek podniká s nářadím. Platí ještě, že Češi mají zlaté ručičky?

Byznys našich klientů: Martin Šrámek podniká s nářadím. Platí ještě, že Češi mají zlaté ručičky?

Martin Šrámek provozuje v České Lípě obchod a půjčovnu s nářadím Nareta. O tom, s jakými překážkami se setkal v začátcích a jakým směrem si myslí, že se vyvíjí zájem o kutilství v České republice, si můžete přečíst v našem novém rozhovoru.

 

Popíšete nám, jaké služby a produkty vaše firma poskytuje?

Prodáváme a půjčujeme profesionální nářadí a nástroje.

 

Co funguje v dnešní době víc? Půjčování, nebo prodej?

No, zatím určitě ten prodej. S půjčováním jsme začali nedávno, máme svůj byznys plán a prvotní byl prodej nářadí. Půjčovna byla takový dodatek, ale vesměs se půjčování hodně přiblížilo prodeji, je o to velký zájem.

 

A jde hlavně o půjčování nějakých specializovaných kusů nářadí, nebo si zákazníci půjčují i to nářadí, které bylo před dvaceti lety běžnou součástí domácnosti? Mám na mysli třeba vrtačky nebo kladiva…

Půjčuje se všechno, i ty vrtačky. Je spousta lidí, co to doma nemá a když to potřebují rychle, je to pro ně takhle nejpohodlnější. Půjčují se i vrtáky, půjčuje se v podstatě všechno.

 

Co vás k podnikání ve vašem oboru přivedlo?

Touha být samostatný, mít něco vlastního a snažit se něco vybudovat.

 

Jsou ve vašem oboru nějaká specifika?

To bych neřekl. Problém v České republice je obecně ten, že je těžké prosadit kvalitu. Rozhoduje tu cena a spousta marketů, a to i potravinových, se pouští do nářadí, protože na tom mají solidní marži. Většina těch věcí je vyráběných v Číně a zákazníkům se těžko vysvětluje, že jim moc dlouho nevydrží.

 

Platí, že Češi mají stále zlaté ručičky?O Češích se říká, že jsme takový národ kutilů a máme zlaté ručičky. Myslíte, že je tady nějaký posun s novou generací? Ať už dopředu, nebo dozadu?

Posun je v tom, že mladá generace si představuje, že prodej a půjčování nářadí bude gradovat online, ale co se týče manuální práce, tak to si myslím, že tu žádný nárůst moc není. Mladší generace se soustředí spíš na vzdělání, což je samozřejmě správně, ale na druhou stranu je tu spousta těch, co na to nemají a mohli by se velmi dobře uplatnit v oborech, kde se pracuje rukama. Do toho se jim ale moc nechce.

 

Jak se vaše podnikání od prvního dne proměnilo?

Jsme velice mladá firma, takže plníme nějaký počáteční byznys plán. Ten nám samozřejmě narušil koronavirus, který nás přibrzdil. Plán ale v nějakých malých odchylkách držíme, ten první byl vydělat na náklady, ať nejdeme do mínusu, a to se už povedlo. Stále se zvedáme a hledáme nové a nové zákazníky.

 

Setkali jste se v začátcích s překážkami?

Trochu nás zabrzdil výběr prodejny, protože jsme měli nějakou dohodu s firmou, ke které jsme měli jít do podnájmu a oni nám před podepsáním smlouvy řekli, že nám to nepronajmou, protože si myslí, že bychom byli jejich konkurence.

 

Co je vaše pracovní meta?

Máme naplánovaný nějaký růst firmy co se týče obratu a vesměs všechny peníze, co vyděláváme, se snažíme vracet zpět do firmy ať je silnější a stabilnější. Máme v plánu otevírat další pobočky, pokud to tedy situace dovolí.

 

Jak proběhlo založení vaší firmy přes Ofigo?

Velice dobré a rychlé, byli jsme moc spokojení. Všechny starosti jsme hodili na vás a o vše jste se postarali. Hodnotím velice kladně.

 

Pokud vás náš rozhovor zaujal, více o Martinově firmě najdete na www.nareta.cz