Mohl byste představit svou firmu?
Faktura Online je, jak mluví z názvu, služba na vystavování online faktur. V tuhle chvíli působíme asi na 5-6 trzích — začínali jsme primárně v České republice, pak se přidalo Slovensko, Polsko, Srbsko, Anglie, a momentálně zkoušíme ještě Holandsko. Postupně se snažíme nějak expandovat do světa.
Nejsme účetní software, nejsme nic komplikovaného, jsme služba spíš pro střední a malé podnikatele, OSVČ nebo drobnější firmy, které si potřebují samy vystavovat faktury a nechtějí to dělat přes složitý účetní systém. Rozhodně nejsme účetní program a myslím si, že v dohledné době ani nemáme v plánu být.
Jak jste se k oboru dostal?
Moje primární firma je dotidot POOL s.r.o. a než jsem působil v této firmě, tak jsem měl velkou agenturu, kterou jsme tak nějak z pohádky založili na vysoké škole. Vedli jsme ji s mým bývalým parťákem, a vedle toho jsme dělali drobné služby, které nutně nebyly o tom, že musí vydělávat peníze. Jednalo se spíše o takový náš playground.
Hráli jsme si buď s nějakými technologiemi nebo jsme chtěli vyzkoušet, jak lidi platí platební kartou atp. Bylo to pro nás inspirující. A tak se cílem stalo udělat rovnou službu, která bude někomu velice efektivně usnadňovat život. Vedle Faktury Online vznikl třeba menší projekt PodacíLístek.cz, když jsme zjistili, že lidi raději píší na počítači a tisknou, než aby vyplňovali dokumentaci ručně. Služba tudíž nabízí online vyplnění podacího lístku, následné zaslání do tiskárny a tisk. Úplně stejným způsobem jsme vytvářeli Fakturu Online. Bylo to pro nás hřiště, ale zároveň jsme chtěli vytvořit něco co by dobře sloužilo.

Má váš obor nějaká specifika?
Naše služba je specifická extrémní jednoduchostí. To je něco, na co hodně dbáme. Konkurence se často snaží pokrýt 100 % případů a tisíc variant, které jsou pak těžké naprogramovat a hůře se v nich orientuje. My se snažíme pokrýt jen např. 80 % potřeb, ale zato velmi jednoduše.
Kdybych se podíval zevnitř firmy, tak všichni pracujeme z domova. Snažíme se celou tu firmu řídit pomocí nějakého asynchronního řízení, tzn. aby jednotlivé úkoly byly dobře zpracované, aby lidé byli zodpovědní za celou škálu věcí a nepotřebovali jsme nějaké další konkrétní specialisty.
„Ze zábavy se stala seriózní firma, která má svoje významné postavení na trhu.“
Setkal jste se v začátcích s překážkami?
Taková jedna velká podnikatelská překážka byla, že software, se kterým pracujeme, je už přibližně 12 let starý a vím, že na začátku bylo velkou překážkou zpracování plateb.
Začínali jsme s platbami skrz dárcovské SMS, kde se platilo předplatné pouze na měsíc a to z našeho pohledu nefungovalo nejlépe, protože se k nám dostávala téměř jen třetina peněz. S výkonnostní stránkou jsme v té době byli velmi nespokojení. Později jsme tedy zavedli platby kartou, jenže platby kartou před deseti lety byly naprosté tabu a lidé si mysleli, že jim vykrademe účet. Tak jsme to zkusili zase jinak, přes klasický převod na účet. Šlo o to, že lidé službu chtěli, ale otázka byla, jak ji budou ochotni zaplatit.
Jak se vaše podnikání od začátku proměnilo?
Proměnilo se primárně z jakési zábavy v projekt s celkem seriózním řízením a týmem. Jako hlavní proměnu tedy vnímám to, že z toho, jak zaměstnanci pracovali tzv. „na koleni“, se stala seriózní firma, která má svoje významné postavení na trhu a samozřejmě mnohem víc zaměstnanců.
Je něco, co vás odlišuje od konkurence?
Určitě ta jednoduchost.

Co je vaším pracovním cílem?
Byl bych rád, kdyby se ten úspěch, který se nám podařil tady v ČR, povedl překlopit dál do zahraničí a mohli jsme říct, že se naše služba využívá globálně. Jelikož každá země funguje legislativně jinak, věřím, že to bude ještě výzva.
Co vám jako začínajícímu podnikateli pomohlo, odkud jste získával rady do začátku?
Určitě mi pomohla vysoká škola, co se nějakého vzdělání týče, ale ne nutně to, co se tam učilo, ale spíš kolektiv a networking, který se tam utvářel. Spoustu věcí jsme se učili dobře, některé části ale byly zastaralé a potkal jsem pár lidí, kteří už to trošku zpochybnili, šli to zkoušet a šli to dělat, což mi do začátku hodně pomohlo. Dále mi pomohla různá inspirace zvenku, z jiných firem.
Jak proběhla vaše spolupráce s Ofigo?
Super! Chtěli jsme sídlo, dostali jsme sídlo. V tom, co jsme potřebovali, jsme dostali všechno, jsme maximálně spokojení, všechno šlo rychle a pružně, především oceňujeme profesionální komunikaci.
Komentáře