Byznys našich klientů: Digitální studio Lubomíra Martínka

Ofigo uvodni fotky - úvod - lubomír martínek

Když časové možnosti dovolí, můžeme se naučit i úplně jinému řemeslu. Přesně tak vypadala změna kariéry Lubomíra Martínka, který se z hradního kastelána přesunul do online prostředí a založil vizuální a zvukové digitální studio.

Mohl byste představit svou firmu? 

Sonet Studio je vizuální a zvukové digitální studio, které se stará svým klientům o jejich digitální prostor. To je naše hlavní tvrzení a naše poslání. Jsme poměrně mladá firma, vznikli jsme vlastně až po krizi covidu-19, což se také projevilo v našem fungování hned od začátku.

Všichni pracujeme téměř 100% na home office. Do coworku jdeme max 1x týdně, jinak fungujeme on-line a komunikujeme mezi sebou i s klienty pouze on-line nebo telefonicky. To nám samozřejmě šetří nemalé náklady na provoz, navíc se tím snažíme splňovat podmínky trvalé udržitelnosti a ekologičnosti celé firmy. Nevytváříme odpady navíc, nespotřebováváme energie navíc, nezabíráme prostor v dopravních prostředích při cestách do práce nebo v kancelářských budovách a tak podobně.

To co děláme, lze totiž opravdu dělat odkudkoliv, ať už jde o webařinu, grafický design, on-line marketing, SEO servis, animování videí a motion design nebo copywriting. A to se mi na digitálu líbí.

Sonetstudio
Vizuální a zvukové digitální studio Sonet Studio

Jak jste se k oboru dostal? 

Posledních 10 let jsem pracoval ve správě památek, konkrétně jsem na jednom hradě v Českém ráji dělal kastelána, takže vlastně státní správu. A finanční ohodnocení mě dlouho nutilo k nějakému vedlejšímu příjmu, ideálně právě přes zimu, kdy je hrad zavřený.

Digitál mě vždycky lákal. Hlavně mě lákal fakt, že digitální nomádi mohou pracovat odkudkoliv na světě, k čemuž jsem jako vystudovaný cestovní ruchař hodně tíhnul. A právě proto, že hrad byl přes zimu zavřený, jsem měl dostatek času na sebevzdělávání i cestování.

Začalo to docela nevinně kurzem grafického designu, abych si mohl hlídat svoje grafiky, respektive hradní grafické zakázky, které jsem zadával agenturám. Na tom třítýdenním kurzu jsem zjistil, že mám docela grafické oko a začal jsem se na chvilku přiživovat jako grafik.

Po několika měsících jsem si udělal ještě kurz tvorby webovek na WordPressu, což mě nadchlo ještě víc než grafický design, a začal jsem s webovkama a webdesignem pro pár klientů ročně. Tím, že jsem měl oba tyto kurzy, mohl jsem tak nabídnout takový kompletnější balíček služeb. A to mě posunulo k myšlence založení nějakého webdesignového a webového studia. Tento nápad jsem ještě po několika dalších kurzech opravdu zrealizoval a do portfolia firemních služeb jsme s týmem postupně přidali ještě další služby, které se našeho oboru dotýkají.

Má váš obor nějaká specifika?

Je to specifické ve dvou věcech — lze pracovat odkudkoliv na světě. To je velká výhoda. Náš markeťák je teď třeba se ženou ve Vietnamu a pracuje odtamtud. A zároveň je v tomto oboru nutné držet tempo. Vývoj digitálního odvětví je tak rychlý, že to bez neustálého doškolování a samostudia prostě nejde. Jinak člověku rychle ujede vlak.

Setkal jste se v začátcích s překážkami? 

Samozřejmě. Každé zakládání a rozjezd firmy je boj o přežití. Já jsem tentokrát nechal založení firmy na specializované společnosti Ofigo, která mi poskytla i sídlo pro moji firmu. To bylo velké usnadnění při zakládání Sonet Studia.

Překážkou mimo jiné byla i moje nedostatečná komplexní znalost tohoto mega oboru. Do týmu jsem si proto vzal několik profíků specializujících se na určitou oblast digitálu a od nich se dál učil. No a samozřejmě reklama, což je něco, co v začátcích fakt leze do peněz.

„Vývoj digitálního odvětví je tak rychlý, že to bez neustálého doškolování a samostudia prostě nejde. Jinak člověku rychle ujede vlak.

Jak se vaše podnikání od začátku proměnilo?

Od začátku, kdy jsem podnikal jako OSVČ ještě při práci, jsem výrazně rozšířil služby, dal výpověď v práci, přibral do týmu pár kamarádů, expertů na digitál, a změnili jsme právní formu.

Přibylo dost zajímavých služeb, které by mě možná ani nikdy nenapadly, nebýt klientů a jejich specifických požadavků. Například jsme mezi služby přidali motion design a tvorbu html5 bannerů, nebo knihařství či třeba print, který jsme původně dělat ani nechtěli. Byla ovšem poptávka nejen po grafice, ale následně i po výrobě plakátů, letáků, vizitek atd. Takže jsme šli a stále jdeme klientům naproti.

Čas od času nějaká služba v nabídce přibude. Teď máme v hlavách takový smělý nápad, který už překračuje hranice našeho oboru. Uvidíme, zda se ho podaří zrealizovat. Určitě o tom potom napíšeme na našem Sonet blogu.

Ukázka práce Sonet Studio

Je něco, co vás odlišuje od konkurence?

V tomto oboru už je poměrně značná konkurence a tak je potřeba nad ní něčím vyčnívat. My se snažíme vyčnívat jednak trochu nižší než průměrnou cenou a to díky tomu, že nemáme provozní náklady. A také nabízíme služby s přesahem. Když chce klient reklamu, uděláme reklamu a zvládáme si udělat i všechny podklady — texty, grafiku, reklamní spoty a následně to nasázet do onlinu a dál optimalizovat a spravovat. Nenutíme klienta oslovit zvlášť grafika, zvlášť webaře, zvlášť copywritera atd. Může to v klidu nechat na nás a má všechny služby pod jednou střechou.

Co je vaším pracovním cílem?

Samozřejmě úspěch a proražení na tuzemském trhu, čehož nedosáhneme jinak, než poskytováním profesionálních služeb a vynikající komunikací. Zatím nám český trh vyhovuje a nemáme ambice pronikat za hranice. To se ale nemusí týkat dalších budoucích služeb, případně prodeje produktů.

Naší ambicí je určitě rozšiřování služeb — ne nutně v rámci digitálního studia, ale v rámci firmy. Máme připravených několik byznys modelů, které budeme postupně testovat a případně realizovat, pokud se ukáží jako životaschopné.

Chtěl bych také vyvinout aplikaci, která by lidem výrazně zjednodušila život. Myšlenku na jednu konkrétní appku nosím v hlavě už nějakou dobu, ale její vývoj bude stát ještě hodně úsilí a peněz. Na její vývoj teprve musíme vydělat, ale její dopad by byl snad celosvětový.

Co vám jako začínajícímu podnikateli pomohlo, odkud jste získával rady do začátku?

Jednoznačně vlastní zkušenosti coby klienta a zadavatele zakázek. Na hradě jsem vypisoval mnoho výběrových a poptávkových řízení a tyto zkušenosti se teď hodí i z druhé strany.

Určitě mi výrazně pomohli a stále pomáhají kamarádi a členové našeho týmu, kteří se v digitálu pohybují už roky.

Nejvíce mi ale pomohly rekvalifikační kurzy, kde jsem získal ucelené know-how hned z několika digitálních odvětví, ve kterých jsem našel známosti a kamarády. A tím i následnou podporu, pokud si s něčím nevím rady. Spousta zkušených lektorů ráda pomůže.

Jak proběhla vaše spolupráce s Ofigo?

S Ofigo jsem už v minulosti spolupracoval a teď při zakládání společnosti jsem si na firmu vzpomněl. Respektive jsem měl kontakt v záložkách prohlížeče.

Před založením jsem si dělal analýzu, jakým způsobem firmu ideálně založit s co nejnižšími náklady a minimálními starostmi. Těch variant je několik.

Firmu jsem si mohl založit a zapsat do OR sám, což vyjde na nějakých 12.000 Kč. Druhou variantou bylo koupit ready made společnost s nějakou menší historií a sídlem, ale to zase bylo zbytečně drahé a ty názvy společností byly dost nevyhovující našemu záměru. Poslední variantou bylo nechat si založit firmu na klíč od nějaké společnosti, která to dělá. Těch společností je v Česku hned několik, ale velkou přidanou hodnou bylo právě sídlo na rok zdarma v ceně, což nabízíte snad je vy v Ofigo. Díky tomu mi tato varianta vyšla jako nejlevnější a navíc jsem se nemusel starat o shánění dobré adresy pro sídlo firmy.

Když jsem byl rozhodnutý pro Ofigo, založení a zapsání nové firmy pak už bylo na pár kliknutí. Neřešil jsem právníka, ani obchodní rejstřík a vlastně ani živnostenský úřad. Ofigo to za mě vyřídilo během několika dní a kurýr mi přivezl všechny dokumenty domů. A to ještě s poděkováním a třemi lahvičkami vína, které jsme hned s přítelkyní otestovali.

Teď když se mě známí ptají, jak založit firmu, doporučuju tuhle variantu, kterou jsem zvolil já. Opravdu je to levnější a rychlejší. Není čas ztrácet čas.

Komentáře

Další články

Beautymind_lucie urbánek holbová_cover

Byznys našich klientů: Estetický zákrok jinak Lucie Urbánek Holbové

Bc. Lucie Urbánek Holbová, MBA přichází s jedinečným projektem, který propojuje medicínu, psychologii a osobní zkušenost. Její metoda BeautyMind Process™ nabízí ženám podporu...

Číst více
Geckoeco_olesja davydenko_cover

Byznys našich klientů: Protiskluzové oblečení pro miminka Olesji Davydenko

Olesja Davydenko začala podnikat díky svému malému synovi. Měl potíže dostat se z plazení na čtyři, protože všude kolem něho byly hladké podlahy,...

Číst více
Rp synthesis_robin petrák_cover

Byznys našich klientů: Moderní trendy v energetice Robina Petráka

Po letech práce v energetice se Robin Petrák rozhodl jít vlastní cestou a založil firmu RP Synthesis. Ta dnes patří mezi společnosti, které...

Číst více